Style Switcher

Color
Select layout Style

لزوم تجدیدنظر در نحوه قیمت‌گذاری ماده اولیه قیر

عرضه قیر در بورس کالا آنچنان باعث خوشحالی استفاده‌کنندگان از این محصول شد که چشم خود را روی بسیاری از کاستی‌های این بازار بستند. 

از مهم‌ترین موارد عرضه‌ قیر در بازار این است که این کالا تنها توسط دو عرضه‌کننده در بازار عرضه می‌شود که آن‌ها هم ماده اولیه خود را از یک جا خریداری می‌کنند که این امر در آینده باعث مشکلات زیادی خواهد شد که شادی ورود بر بورس را زایل خواهد ساخت. اینک بعد از حدود یک سال از ورود قیر به بورس تولید‌کنندگانی که از این محصول واسطه‌ای استفاده می‌کنند، مجبورند با مشکلات عدیده‌ای که از طرف فروشندگان به آن‌ها تحمیل می‌شود کنار بیایند.شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی که تنها فروشنده وکیوم باتوم (V.B) به عنوان ماده اولیه تولید قیر به دو تولید‌کننده قیر است، این ماده را اول هر ماه طبق میانگین قیمت فروش ماه قبل تعیین می‌کند. این امر باعث شده که تولید‌کنندگان قیر تمایلی به کاهش قیمت این محصول نداشته باشند که این امر باعث می‌شود خریداران قیر در حالی که قیمت آن با کیفیت خیلی بهتر به کمتر از سیصد تومان در سطح بین‌المللی رسیده آن را با قیمت سیصد و بیست‌تومان به علاوه ارزش افزوده خریداری کنند.
این امر در حالی است که قیمت نفت کوره (که از آن برای تولید عایق رطوبتی با کیفیت خیلی پایین استفاده می‌شود و حیات بسیاری از تولید‌کنندگان عایق پلیمری را در معرض خطر قرار داده) در بازار لیتری یکصد و شصت تومان به فروش می‌رسد (قیمت این فرآورده‌ در بازار‌های بین‌المللی لیتری چهارصد تومان است) در نتیجه عدم کاهش قیمت قیر و تناسب نداشتن آن با نرخ نفت کوره، بازار عایق‌های رطوبتی و شرایط شرکت‌های تولیدکننده را در وضعیت خاصی قرار داده است. از این رو از شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی مصرانه درخواست می‌شود با تصحیح قیمت‌‌گذاری V.B و ایجاد امکان قیمت‌گذاری به نسبت میانگین قیمت فروش قیر در هر ماه زمینه کاهش قیمت قیر را فراهم آورد.
مدیرعامل شرکت نگین گام پارس

تاریخ چاپ: ۱۳۸۷/۱۱/۰۲

Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/492285/#ixzz3ZQ9EYQWC