Style Switcher

Color
Select layout Style

۵درصد عوارض درانتظارخریداران فرآورده های نفتی

 

 

پتروتحلیل- در حالی معاملات امروز قیر در تالار صادراتی همچنان با رکود دنبال شد که ابلاغ مصوبه جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی خریداران بورس کالا را موظف به پرداخت ۵ درصد عوارض کرد، به طوری که خریداران هفته گذشته وکیوم باتوم گر چه با افت قیمت های پایه روبه رو شده بودند، اما موظف به پرداخت ۵ درصد عوارض شدند.

هفته گذشته و با شروع ماه جدید، قیمت پایه وکیوم باتوم یک هزار و ۷ تومان در بورس کالا اعلام شد، تیرماه نرخ این کالا در بورس یک هزار و ۵۹ تومان بود. البته با توجه به رونق بازار وکیوم باتوم برخلاف قیر، برخی از معامله گران سقف قیمت را برای خرید این کالا یعنی یک هزار و ۵۷ تومان ثبت کردند و در حال حاضر با ابلاغ این مصوبه باید ۵ درصد دیگر عوارض برای تحویل کالاهای خود پرداخت کنند. گر چه احتمال افت قیمت پایه قیر هم در این هفته وجود دارد، اما این ابلاغ این مصوبه امروز معامله گران را مطمئن کرد که هزینه قیر خریداری شده از بورس برای آنها کاهش نخواهد یافت.13920408102546497213044

به گفته سیدجلالی، مدیرعامل شرکت نگین گام پارس با ابلاغ این مصوبه که خریداران فرآورده های نفتی را موظف به پرداخت ۵ درصد عوارض برای هر لیتر فرآورده نفتی می کند، قیمت وکیوم باتوم برای خریداران هفته گذشته یک هزار و ۵۷ تومان به اضافه ۵ درصد عوارض خواهد بود و به این ترتیب افت قیمت پایه که هفته پیش انجام شده بود تغییری در هزینه های خریداران نمی دهد. از سوی دیگر بورس نیز قانونی جدید را از هفته گذشته عملی کرده و آن فروش وکیوم باتوم به شرکت های استاندارد است؛ چرا که پیش تر شرکت های غیراستاندارد با خرید وکیوم باتوم از بورس و تولید قیر بی کیفیت و صادرات آن به کشورهایی مانند گرجستان مشکلات زیادی را به وجود آوردند، به طوری که در حال حاضر کشور گرجستان پیش از ورود محموله های قیر آنها را مورد آزمایش قرار می دهد و سپس اجازه ورود محموله را صادر می کند.

گفته می شود سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پیش تر به بورس کالا اعلام کرده بود که فروش وکیوم باتوم به شرکت های غیراستاندارد به منزله فروش خارج از شبکه بورس است و برای آنها مشکل ساز خواهد بود، از این رو در حال حاضر به گفته فعالان بازار، فروش وکیوم باتوم به شرکت های غیراستاندارد ممنوع شده است.

برخی از آگاهان بازار می گویند: علاوه بر این تعدادی از تاجران با خرید قیر از بورس کالا و تعویض اطلاعات آن در جبل علی امارات و دریافت LC اقدام به فروش این محموله ها می کردند، اما با برخورد دولت امارات مواجه شده اند. از سوی دیگر محموله های بی کیفیت هم مشکلات زیادی برای بازار قیر ایران در منطقه ایجاد کرده است.

با این حال قیمت قیرشرکت پاسارگاد در بورس کالا یک هزار و ۳۴۰ تومان و قیمت قیر نفت جی هم یک هزار و ۲۷۶ تومان به اضافه ۶ درصد عوارض است، این در حالی است که در بازار داخل خریداران می توانند قیر را ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان ارزان تر از بورس کالا خریداری کنند و این موضوع به گفته فعالان این بازار سبب شده تا خرید از بورس کالا مورد توجه معامله گران نباشد.

بازار صادراتی هم با توجه به افت قیمت دلار در بازار ارز و همچنین شرایط دشوار صادرات با توجه به ورود قیرهای بی کیفیت به کشورهای همسایه سبب شده تا با ضعف مبادلات همراه باشد. این در حالی است که بیشتر معامله گران هم در انتظار تحلیف روحانی و اقدامات او پس از اعلام کابینه جدید هستند و ترجیح می دهند انتظار پیشه کنند. از سوی دیگر توقف پروژه های عمرانی نیز بر رکود بازار قیر افزوده است. در همین حال تاجیک، کارشناس بازار قیر معتقد است؛ با شروع شهریور و مهر بازار از رخوت و سستی خارج خواهد شد. به گفته وی در حال حاضر بیشتر معامله گران در انتظار مشخص شدن تحولات سیاسی هستند و احتمال می دهند با کاهش قیمت دلار مواجه شوند، از این رو ترجیح می دهند با احتیاط وارد مبادلات شوند.

منتشر شده در ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ 

http://petrotahlil.ir/5